יפתחו מעונות במתנ"סים

בצעד מאוד יוצא מהכלל ראש העירייה הודיעה כי בעקבות המחסור במיקום למעונות, השנה יפתחו חלק מהמעונות במתנ"סים | תושב הרמה אמר ל"שוס הדרך": "למה אי אפשר למצוא מקום ייעודי למעונות ומקום למתנ"סים? | תושבת אחרת הוסיפה, "בתקופת עליזה נפתחו 2 מעונות ולא במתנ"סים, והפעם אנחנו מרגישים שלא דואגים לנו"
חשמל

מצוקת המעונות לגיל הרך עלתה לסדר היום לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה. לפי העירייה יש פעוטות שהיו בספק היכן ירשמו בפתיחת השנה מכיוון שלא נמצא עבורם מקום להרשמה. לכן גורמים בכירים בעירייה ובניכם ראש העירייה, יצאו בחיפוש אינטנסיבי במטרה למצוא מיקום עבור הפעוטות. ראש העירייה בישר לאחר חיפוש ממושך כי: "בתוך שבועות ספורים מצאנו פתרונות ואיתרנו מקומות עבור למעלה מ- 800 פעוטות".

איפה יפתחו מעונות?

לפי העירייה מעון שערי העיר שיופעל על ידי המתנ"ס כבר פתח את הרישום עבור 80 פעוטות לפחות, בשכונת רמת אברהם שמופעל על ידי רשת "צעדים" יפתחו עוד כ-6 כיתות עבור 150 ילדים, בשכונת ד' 2 במתנ"ס דורות יופעלו 5 כיתות מעון ויתנו מענה לעוד 120 פעוטות. במעון "לשם" ד' 2 נרשמו כבר כ-40 מקומות נוספים, בשכונת ד' 4 במעון 'מרשמלו' רשומים כבר כ- 120 ילדים ובמעון בית יעקב 90 נוספים בד' 4.

חזן

בנוסף התגייסו מפעילים נוספים למענה נוסף של בינוי כיתות נוספות במעונות הקיימים שמפעילה החברה הכלכלית בשכונת ד' 2 ובשכונת ד' 3 שייצרו 60 מקומות נוספים, בשכונת חפציבה במעון "קטנטנים" יתווספו 2 כיתות ל- 50 ילדים, ברמה ג' מעון בהנהלת הגב' מנדלוביץ בהיערכות לקליטת 180 פעוטות. רשת מעונות "אהל" בהנהלת הרב יהודה לוי נערך בשכונת ד' 3 לקליטת 70 פעוטות לפחות.

גרינברג. הצליח למצוא פתרון למצוקת המעונות

"למרות שמעונות אינן כלולים בחוק חינוך חובה, בהנחיית ראש העירייה, שמואל גרינברג עיריית בית שמש מגויסת כולה לאיתור פתרונות נוספים עבור כלל ילדי העיר. ברוב השכונות, כאמור, אותרו למעלה מ-800 מקומות חדשים בעוד שאך לפני שבועות ספורים המחסור עמד על 1000 מקומות. בשכונת ד'1 עדיין קיים מחסור ובעירייה נעשים מאמצים מרובים על מנת לפתור את הנושא"

למרות שמעונות אינן כלולים בחוק חינוך חובה, בהנחיית ראש העירייה, שמואל גרינברג עיריית בית שמש מגויסת כולה לאיתור פתרונות נוספים עבור כלל ילדי העיר. ברוב השכונות, כאמור, אותרו למעלה מ-800 מקומות חדשים בעוד שאך לפני שבועות ספורים המחסור עמד על 1000 מקומות. בשכונת ד'1 עדיין קיים מחסור ובעירייה נעשים מאמצים מרובים על מנת לפתור את הנושא.

גרינברג אמר: "מאז שנחשפנו למצוקת מעונות אנו עושים מאמצים אדירים לאתר פתרונות יצירתיים ואכן תוך זמן קצר מאד, זמן שיא, הוספנו 800 מקומות חדשים ואנו מלאי סיפוק על כך שבזמן כה קצר אנחנו במרחק נגיעה מפתרון הסוגייה. אני מודה לכלל השותפים שלנו, סגני הרב סילברסטין, מפעילי המעונות, אגף ההנדסה, החברה הכלכלית, רשת המתנסים, היחידה לגיל הרך ולכל מי שלוקח חלק במאמצים ומתחייב לכלל ההורים כי לא ננוח ולא נעצור עד לשיבוץ הפעוט האחרון. מבחינתנו זה הדבר הנכון על מנת לאפשר להורים לצאת ולהתפרנס ואנו מחויבים לכך במלוא מובן המילה".

על מנת שיהיה ניתן לפתור ולקדם את פתרון, גרינברג ביקש ממשרד החינוך להקל על הרגולציה למפעילי מעונות היום. הוא נפגש עם שר החינוך יואב קיש, והם הגיעו להסכם כי המשרד יתגמש במספר נושאים רגולטוריים מול מפעילי מעונות היום, על מנת לאפשר להם לפתוח עוד ועוד מסגרות עד פתיחת שנת הלימודים, לאור המחסור האדיר והמצוקה הקיימת בעיר בכלל ובשכונות החדשות בפרט.

בין היתר, לבקשת ראש העירייה שמואל גרינברג ומחזיק תיק הגיל הרך סגן ראש העירייה, ישראל סילברסטין, המשרד יאריך במספר שבועות את המועד האחרון להגשת בקשה לרישיון להקמת מעון במטרה לאפשר למפעילים להתארגן על מבנים נוספים בסיוע העירייה, משרד החינוך יאשר בהליך זריז נכסים שיישכרו המפעילים כדי לאכלס אותם עד פתיחת שנה"ל, המשרד יעלה את מספר הילדים המאושר במעונות הקיימים, כמובן תוך הקפדה על תנאים נאותים לכל ילד ועוד הקלות נוספות.

"מצוקת מעונות קיימת בפרט בשכונות החדשות, בשל העובדה כי העיר מתאפיינת בקצב הגידול הגדול בישראל עם 155 לידות בשבוע, בנוסף לאורך שלוש השנים האחרונות מתאכלסים בעיר מדי שבוע עשרות זוגות צעירים, מה שהפך את הביקוש למעונות יום בעיר לגבוה במיוחד"

הסיבה למצוקה: 155 לידות בשבוע

מצוקת מעונות קיימת בפרט בשכונות החדשות, בשל העובדה כי העיר מתאפיינת בקצב הגידול הגדול בישראל עם 155 לידות בשבוע, בנוסף לאורך שלוש השנים האחרונות מתאכלסים בעיר מדי שבוע עשרות זוגות צעירים, מה שהפך את הביקוש למעונות יום בעיר לגבוה במיוחד, בקצב שאינו עומד בהתאם לאכלוס הממוצע והביקוש שהיה קיים בעיר בשנים האחרונות והיערכות לקויה בעיריית בית שמש בשנים האחרונות למצב המשתנה בעיר עם האכלוס וקצב הגידול במקום הראשון בישראל.

ביחידה לגיל הרך בעיריית בית שמש מציינים עוד, כי המצוקה קיימת גם בשל העובדה כי בשנים האחרונות עלתה המודעות בציבור החרדי ליתרונות המשמעותיים במעונות מפוקחים, דבר שגרם להורים להעדיף את המסגרות העירוניות. "כל מעון שנפתח זוכה לקבל מאיתנו מעטפת מקיפה כגון קורסים למטפלות, ימי העשרה למנהלות, ריפוי בעיסוק, השתלמויות והעצמה לצוותים הפדגוגיים והשקעה גבוהה באיכות הטיפול שמקבלים הילדים ולהורים בבית שמש חשוב שהילדים שלהם יקבלו את האיכות הגבוהה ביותר וכך אנו פועלים", אומרת מירב עמרני, מנהלת היחידה לגיל הרך שמציינת, "מאז תחילת הקדנציה, ראש העירייה נחשף למצב ובאופן עקבי ורציף עוסק במציאת פתרונות ולא מוריד את הנושא מסדר היום ואני מברכת על כך"

אין מספיק מבני מעונות, לכן הוחלט לפתוח אותם באזור המתנ"סים | תמונת אילוסטרציה

"ביחידה לגיל הרך בעיריית בית שמש מציינים עוד, כי המצוקה קיימת גם בשל העובדה כי בשנים האחרונות עלתה המודעות בציבור החרדי ליתרונות המשמעותיים במעונות מפוקחים, דבר שגרם להורים להעדיף את המסגרות העירוניות"

בהנחיית גרינברג, הצוותים המקצועיים בעירייה מגישים סיוע בעדיפות גבוהה למפעילי מעונות היום על מנת לסייע להם לצמצם פערים במהירות האפשרית. בין היתר מסייע הצוות המקצועי בהליכי רישוי, בקידום היתרים, בזירוז הליכים במינהל ההנדסה, בקבלת האישורים ממחלקת הגיל הרך ובזירוז כלל התהליכים הפורמליים הנדרשים בעירייה ומול משרד החינוך והודות לכך, שני מפעילים נמצאים בהליכים מתקדמים לפתיחת מסגרות חדשות שיקלו על המצוקה ועליהם תתפרסם הודעה לציבור בימים הקרובים.

בשיחה שקיים גרינברג ומחזיק תיק הגיל הרך סגן ראש העירייה הרב ישראל סילברסטין עם כלל הגורמים בעירייה, הוחלט עוד על מספר צעדים משמעותיים שיקלו עוד על המצוקה. בין היתר הוחלט כי החברה הכלכלית בית שמש תרחיב את המעונות הקיימים בשכונת ד'2 וד'3 בכיתות נוספות, כמו כן, בסיוע סגן ראש העיר והממונה על רשת המתנ"סים, חנוך דרנגר, ייבנו בשטח המתנ"סים שתי מעונות חדשים שיאפשרו הקצאה לעוד מספר רב של ילדים.

ראש העיר שמואל גרינברג הסביר את הדחיפות: "מיד לאחר הפסח, זמן קצר לאחר שנכנסתי לתפקידי כראש העירייה, כינסתי את כלל בעלי התפקידים הרלוונטיים בעירייה והתחלנו את ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים, אז החלה להתבהר לי התמונה הקודרת כשהבנתי שיש מאות משפחות שאין להם מסגרת לפעוטות לשנת הלימודים הבאה ורשימת ההמתנה למעונות היום היא בלתי נתפסת. מדובר באירוע מטורף שעומד על 1000 בקשות בשכונה בה התארגנה העירייה בשנים האחרונות על עשירית מהביקוש האמיתי".

לדברי גרינברג, "יחד עם מחזיק תיק הגיל הרך, הרב ישראל סילברסטין, כינסתי ישיבת חירום עם כלל מפעילי מעונות היום המפוקחים בעיר ועם מפעילים נוספים מחוצה לה, שיקפנו להם את האירוע שנכנסנו לנהל את העיר ושלושה חודשים לפני פתיחת שנה גילינו שאף אחד קודם לכן לא חשב לפתור את הנושא ולכן כרגע אין לנו מבנים לתת לשם כך והזמנו אותם לסייע לנו בפתרון המצוקה תוך סיכום והתחייבות מצידי כראש העיר שייעשה מאמץ אדיר להתכונן עם מבנים עירוניים בקצב המהיר ביותר שיימסרו לידי המפעילים שנרתמו מיד כשיתאפשר".

גרינברג: "הבנתי שיש מאות משפחות שאין להם מסגרת לפעוטות לשנת הלימודים הבאה"

שמואל גרינברג:

"מיד לאחר הפסח, זמן קצר לאחר שנכנסתי לתפקידי כראש העירייה, כינסתי את כלל בעלי התפקידים הרלוונטיים בעירייה והתחלנו את ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים, אז החלה להתבהר לי התמונה הקודרת כשהבנתי שיש מאות משפחות שאין להם מסגרת לפעוטות לשנת הלימודים הבאה"

ראש העירייה ציין, כי "חלק מהיזמים נענו לבקשתנו ואכן בשבועיים הקרובים ייפתחו מספר מסגרות שיקלו משמעותית על המחסור הקיים. בנוסף, לאור הסיכומים שהגענו אליהם מול משרד החינוך שייתן הקלות למפעילים, מדובר בזרז דרמטי שיאפשר גם הוא פתיחת מסגרות נוספות למעונות יום וגם למשפחתונים, הרב סילברסטין ואני עוסקים בנושא מסביב לשעון ופועלים במרתון כדי להגיע לפתיחת שנת הלימודים כאשר מספר הממתינים ילך ויצטמצם דרמטית ויינתנו פתרונות לכמה שיותר משפחות".

גרינברג סיכם, "אני מבקש לומר להורים, אין נושא שעסקתי בו בהיקף כה משמעותי ובאינטנסיביות כה גבוהה מאז נכנסתי לתפקידי לפני כשלושה חודשים, כמו נושא המעונות. אני ער למצוקה הצודקת שלכם, אני קשוב לפניותיכם ואני אומר לכם – אני באופן אישי מחויב לפתרון הסוגייה ולא אנוח עד שיימצא הפתרון לאחרון הילדים. יש פה פערים של מספר שנים שלצערי זנחו את הטיפול בנושא ופתאום גילינו שיש מאות משפחות שאיש לא חשב לפתור להם את הצורך הזה. לא הייתה היערכות מתאימה ברמת התכנון והבינוי, אין הלימה בין כמות התושבים למספר המעונות ונוצר צוואר בקבוק אדיר, שאותו אנו עמלים לפתור. ייקח זמן עד שתיפתר המצוקה אך אני אופטימי שעד פתיחת שנת הלימודים רשימת ההמתנה תצטמצם משמעותית ואלווה את הנושא עד לפתרון הסוגייה".

ומה התושבים חושבים?

הצעד של גרינברג העלה המון שאלות בקרב תושבי העיר, בייחוד אלו הגרים ברמת בית שמש. כאשר הם שמעו על פתיחת מעונות בתוך המתנ"סים הם הבינו כי המתנ"סים יתחילו עכשיו למלא את החסר בעקבות מצוקת המעונות וככל הנראה – "מה שזמני קבוע". שוחחנו עם תושבי רמת בית שמש, ששיתפו את כאבם. שמם המלא שמור במערכת.

תושב העיר המתגורר ברמה ד' סיפר למערכת "שוס הדרך": "אני מעדיף שיהיה מתנ"ס ושיהיה מעון בנפרד. לא מבין מה הסיבה שצריך ששניהם יהיו באותו המקום. לכל אחד יש ייעוד ולכל אחד מגיע מבנה. לדעתי הפתרון הזה הוא לא נכון. למה לקחת מבנה של מתנ"ס שיש בו שיעורים לילדים שלי ולגרום למצב הקיים להשתנות?". אותו תושב ציין כי יש מבנה ייעוד בשכונה שנבנה על ידי משרד השיכון, ובו יש מבנה המותאם למעון אך לצערו אוכלס בו בית ספר פרטי. "איך יכול להיות שמוסד פרטי מקבל בניין של משרד השיכון? במקום להתאים את המקום לייעוד שלשמו הוא נבנה, אכלסו שם משהו אחר".

תושב העיר המתגורר ברמה ד' סיפר למערכת "שוס הדרך":

 "אני מעדיף שיהיה מתנ"ס ושיהיה מעון בנפרד. לא מבין מה הסיבה שצריך ששניהם יהיו באותו המקום. לכל אחד יש ייעוד ולכל אחד מגיע מבנה. לדעתי הפתרון הזה הוא לא נכון. למה לקחת מבנה של מתנ"ס שיש בו שיעורים לילדים שלי ולגרום למצב הקיים להשתנות?"

פנינו לגרינברג בנושא תגובתו של התושב, וכך הוא ענה: "קודם כל, המעונות לא ישתלטו על המתנ"סים. המתנ"סים יפתחו מעונות. חשוב להבהיר שהמעונות לא יהיו במבנה של המתנ"ס אלא במקומות חלופיים באזור המתנ"ס".

בנושא המבנה של משרד השיכון אמר, "לצערי הרב ראשת העירייה הקודמת מיקמה בתוך המבנה של מעון מוסד אחר ולכן אין שם מעון. זו בעיה להוציא אותם משם ולכן אנחנו מנסים לבדוק איך אנחנו מתמודדים עם זה. זה האתגר שלי עכשיו. עובדים על זה קשה".

תושבת נוספת מרמה ד' שיתפה את מערכת "שוס הדרך" בתחושותיה לגבי מצוקת המעונות, "יש המון מקומות בהם אפשר להציב מתנ"סים", הסבירה. "לא צריך להיכנס לתוך המתנ"סים כדי לפתור את זה. אני חייבת לשתף שיש לי ילדה קטנה, ובשנה הקודמת רשמתי את הבת שלי למעון. רגע לפני פתיחת השנה הודיעו לי שאין מקום לגיל שלה ורצו להעלות אותה לגדולים. אני לא הסכמתי. יש לה גיל והיא צריכה להיות מותאמת לגיל. בסוף החלטתי להשאיר אותה בבית למשך שנה. וגם השנה היא תישאר איתי. אני עושה את זה כי אין לי אלטרנטיבה אחרת. בתקופת עליזה עוד נפתחו 2 מעונות, היא הביאה מבנה ופתרה את זה. עכשיו אני לא רואה שזה פתרון רציני ולכן ככל הנראה הילדה שלי תישאר עוד שנה בבית".

תושבת נוספת מרמה ד':

אני חייבת לשתף שיש לי ילדה קטנה, ובשנה הקודמת רשמתי את הבת שלי למעון. רגע לפני פתיחת השנה הודיעו לי שאין מקום לגיל שלה ורצו להעלות אותה לגדולים. אני לא הסכמתי. יש לה גיל והיא צריכה להיות מותאמת לגיל. בסוף החלטתי להשאיר אותה בבית למשך שנה. וגם השנה היא תישאר איתי. אני עושה את זה כי אין לי אלטרנטיבה אחרת"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

אהבה על הרצף

מאז שעמית סמוכי תושב העיר אובחן על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה, הוא מצליח להוכיח לעולם ששום דבר לא יעצור אותו: הוא התקבל ללהקה צבאית, הופיע עם אמנים מהשורה הראשונה, הוציא סינגל, בדרך לאלבום ובריאיון מעורר השראה הוא מסביר: "מבחינתי השמיים הם לא גבול. תמיד אנסה להתקדם ולעשות את מה שאני אוהב. למרות המגבלה" | צילום: גדולים במדים

מברוק נועה

סרן נועה אהרון המהממת, סיימה השבוע את אחת התקופות היפות והמיוחדות שלה – שירות של 8 שנים בחיל האוויר

מתחילות שנה

אסתי אלון טייב ובעלה, פתחו את השנה בשלוש מסגרות שונות – ביתם הגדולה, אביגיל עלתה לכיתה א', אדל לכיתה ג' ונועה למעון חדש

המתכון של השף הלבן: כיסונים מנוסח גיוזה אסייתי

מי שעוד לא ניסה לטעום את כיסוני הגיוזה, לא טעם אוכל נימוח וטעים מימיו | השבוע המתכון הזה מנחם, אולי את התלמידים שחזרו ללימודים ואולי אותנו, על התקופה הארוכה והמורכבת | תכינו גיוזה, ותתנחמו

המתכון של אושרת כהן: בריוש שוקולד חלבה

רגע לפני שעוגות הדבש משתלטות עלינו אני עונה על שאלה שאני נשאלת המון: מה ההבדל בין בצק שמרים לבצק בריוש? לפני שאתחיל להסביר אני מרגישה שצריכה להוציא אזהרת מסע - נגעת נסעת. אחרי שטועמים עוגת בריוש רכה וחמאתית אי אפשר לחזור למתכוני הפרווה

גיבור ישראל: התקיימה אזכרה לאיתי שלמה ה"יד

בסוף השבוע האחרון התקיימה האזכרה במלאת 11 חודשים לנפילתו של איתי שלמה מורנו ה"יד בעת שלחם בקרב גבורה בקיבוץ זיקים | ראש העירייה גרינברג השתתף בטקס ואמר: זכיתי לארח את מלח הארץ, איתי כ"כ התרגש מעלייתו לתורה בבית הכנסת, בשמחת חייו הוא סחף אחריו את כל הצוות"

מצדיעים לחיילי הביטחון והמילואים

עיריית בית שמש קיימה בשבוע שעבר אירוע הצדעה מרגש לחיילי המילואים ולכוחות הביטחון | על הפרק: מאות תושבים שהגיעו להוכיר תודה, ולהודות על תרומתם של החיילים

גל פיטורים: ראש מנהלת תעסוקה אסתי מוסקוביץ התפטרה

במהלך ישיבת המועצה, ראש מנהל תעסוקה, אסתי מוסקוביץ הודיעה על סיום תפקידה | ראש העירייה הודה לה ואמר, "אני בטוח שבכל מקום שתהיי בו תעניקי תרומה משמעותית"

הצטרפו לעיר: 45 בנות שירות הגיעו להתנדב בעירנו

השבוע התקיים כנס לפתיחת שנה לבנות השירות הלאומי שהחליטו להתנדב בעיר, במסגרות שונות | המשנה לראש העירייה רינה הולנדר בירכה את הבנות ואמרה, "אני בטוחה שתמצאו פה קהילה חמה ומקבלת וניצור שיתופי פעולה מצוינים למען כולנו"

גרינברג נפגש עם ילדי כיתה א'

ראש העירייה, שמואל גרינברג נפגש בשבוע שעבר עם ילדי משרתי המילואים העולים לכיתה א' באולם מליאת מועצת העיר | במהלך המפגש, הוא איחל להם בהצלחה וגם העניק להם שי חגיגי

2 שב"חים ניסו לגנוב קראוון

שני שב"חים פלסטינים חשודים זו הפעם השנייה בגניבת קראוון | בפעילות ממוקדת כנגד עבירות רכוש, סיכלו השוטרים את הפעילות שלהם ועצרו אותם בדרכם לשטחי יו"ש

מפחיד: פעוטה נכוותה ממים רותחים בביתה

מתנדבי מד"א הוזעקו בשבוע שעבר לרמת בית שמש ד', בעקבות דיווח על פעוטה שנכוותה ממים רותחים | לפי הממצאים עלה שהכוויה של הילדה הגיעה לדרגה שנייה ובפלג גופה העליון | פרמדיקים וחובשים העניקו לה טיפול ראשוני, ולאחר מכן היא פונתה לביתה החולים

ברנקו וויס: פתחו את השנה עם מסר, "מתחייבים להיות ראויים"

בהתרגשות גדולה בית הספר "ברנקו וויס" בעיר פתח את שנת הלימודים עם מסר מרגש, "מתחייבים להיות ראויים" | אל הפתיחה הגיע ראש העירייה, שאמר: "קשה ועצוב לפתוח את שנת הלימודים לצד הבשורות הקשות ולצד ילדים שפותחים את שנת הלימודים"

דילוג לתוכן