מתחילים מחדש

שנת הלימודים מתוכננת להיפתח כסדרה ביום ראשון הקרוב וההורים, התלמידים וצוותי החינוך כבר מתרגשים לחזור לספסל הלימודים אחרי שנה מורכבת ומאתגרת בצל המלחמה | השבוע ראיינו את סגן ומ"מ ראש בעירייה ממונה החינוך ובינוי מוסדות חינוך, איציק אלמליח על המחסור בכיתות, על המענה הרגשי והתמיכה בתלמידים ובצוותי ההוראה בשל המצב הביטחוני, על התכניות לעתיד והאם יש סיכוי שהשנה תפתח בזום? | ריאיון עם המון תקווה
עידן מערכות

לקראת פתיחת שנת הלימודים שתתקיים ביום ראשון הקרוב, נפגשנו עם סגן ומ"מ ראש בעירייה ממונה החינוך ובינוי מוסדות חינוך, איציק אלמליח ושאלנו אותו כמה שאלות על מצב החינוך בעירייה ומה הוא מתכנן לעשות בשנה הקרובה. "אני חושב שמצב החינוך בעיר הוא טוב, אך אני שואף לקדם אותו למקום טוב יותר", אמר. אלמליח מתגורר ברמת בית שמש ד', נשוי לשירה ואב לחמש בנות. לאלמליח יש רקע מקצועי עשיר, הוא בוגר תואר ראשון בחינוך וחברה ומעל 12 שנים שהוא ניהל מוסדות חינוך.

בבחירות האחרונות אלמליח נבחר לכהן כסגן ומומנה על אגף החינוך ובינוי מוסדות חינוך, ומאז הוא פועל על מנת לקדם את החינוך בעיר. "חשוב לי להוביל את העיר להישגים רבים שקשורים בתחום החינוך. למשל: להוריד את אחוזי הנשירה, להוסיף מסגרות למידה בשעות אחר הצהריים, לקדם ולעודד מצוינות במבחני בגרות ועוד".

חזן
 אלמליח: "מאמין שהכל מתחיל מחינוך איכותי"

"בעשור האחרון עסקתי בחינוך. כך שאני מביא איתי המון ידע וניסיון מקצועי לניהול האגף. אני גם חושב שיש לי המון ערך לתת ומוטיבציה להזיז הרים כדי שהילדים יקבלו את המענים לפיתוח אישי, מקצועי ולימודי ושההורים יקבלו מענה לכל הכשלים והעיכובים"

מה הסיבה שבחרת דווקא חינוך?

"בעשור האחרון עסקתי בחינוך. כך שאני מביא איתי המון ידע וניסיון מקצועי לניהול האגף. אני גם חושב שיש לי המון ערך לתת ומוטיבציה להזיז הרים כדי שהילדים יקבלו את המענים לפיתוח אישי, מקצועי ולימודי ושההורים יקבלו מענה לכל הכשלים והעיכובים.

"אני מאמין גם שהכל מתחיל בחינוך איכותי. ובעיר כמו בית שמש שמתפתחת בסדר גודל שאין לו אח ורע בשום רשות ברחבי הארץ בזה בדיוק אני רוצה להשקיע את כולי".

לאחרונה ההורים קיבלו הודעה שהמעונות לילדי הגיל הרך, יפתחו במתנ"סים. האם לדעתך זה הצעד הנכון?

"מעונות היום הם לא תחת סמכותי אבל כאבא לילדה קטנה אני יודע כמה קשה למצוא מקום לילד במעון. לכן שהמתנ"ס היה מוכן לפתוח מעונות במתנ"סים בלי לפגוע בפעילות המתנ"ס עם כל הניסיון שיש לרשת המתנסים בבית שמש זה הצעד הטוב ביותר".

בבדיקת של מערכת "שוס הדרך" מעונות לגיל הרך יפתחו סמוך למתנ"סים ולא יפריעו לפעילות המתנ"סים בכלל ובנוסף, כי הנושא הזה עלה שוב ושוב, לפי בדיקתנו המעונות לא יהיו במבנה המתנ"ס, אלא יוקמו מקומות אחרים וחילופיים שיהיו באזור המתנ"ס ולא על חשבון שטח המתנ"ס".

ערוכים למצב חירום במוסדות

"אני אפתח בכך שאני מתפלל ומייחל לשלומם של החטופים החיילים והפצועים ושבקרוב מאוד הכל יסתיים, ושכולם יחזרו לשלום בריאים ושלמים", אמר אלמליח והוסיף, "לגבי עניין האבטחה במוסדות החינוך, אז כמו שאמרת אנחנו נמצאים בתקופה מורכבת, מלחמה בצפון ובדרום וחשוב להגיד שאנחנו ערוכים לכל מצב"

איך לעבוד לצד ראש העירייה?

"גרינברג מגיע מתחום החינוך גם, והיה כמה שנים בעיריית ירושלים. אני מאמין שההכרה וההבנה המשותפת שלנו לצרכי הצוותים החינוכיים והנהלת המוסדות בשיתוף פעולה יביא הישגים רבים".

לפני זמן מה שרי דרור סיימה את תפקידה. ועדיין לא נבחר מישהו שינהל את מחלקת החינוך. מה הסיבה שזה מתעכב?

"עיריית בית שמש יצאה למכרז למינהל חינוך נוער וקהילה זהו אגף משמעותי מאוד והבחירה בראש מינהל אינה החלטה פשוטה. בימים אלו נצא למכרז חדש ונקווה למצוא ראש/ת מינהל המתאימה לתפקיד".

איזה איש או אישה אתה חושב שיהיו ראויים לתפקיד הזה?

"מבחינתי מה שיקבע מי יהיה ראש המינהל היא מידת המקצועיות שלו. אנחנו נבחר על פי מקצועיות וניסיון. רק אם יוכח כי המועמד החרדי שיגיע הוא בעל יכולת מקצועית גבוהה וגם בעל ניסיון, אנחנו לא יכולים למנוע ממנו את קבלת התפקיד רק בגלל היותו חרדי".

האם אתה כרגע מבצע שני תפקידים עד שימצא מחליף ראוי?

"לא. מנכ"ל העירייה הוא המ"מ של מינהל חינוך". 

 על גרינברג: "יש בנינו שת"פ טוב"

"יש לא מעט אתגרים, כמו גדילת האוכלוסייה ומציאות כיתות עבורם. אנחנו עובדים במרץ ובמרתון סביב השעון בניסיון למצוא פתרונות לכיתות. השבוע קיימנו פגישה בעירייה, והשלמנו מבצע חירום להקמת 200 כיתות חדשות בתקציב חסר תקדים של 45 מיליון שקל"

לימודים בצל המלחמה

אנחנו נכנסים לחודש ה-11 למלחמת "חרבות ברזל" ובצל הלחימה לאורך השנה הייתה מורכבות בחינוך בעיר, גם בשל המצב הביטחוני וגם בשל התאקלמות למצב החדש שנוצר. ביום ראשון ילדי העיר יחזרו ללימודים, ועדיין יש חשש איך יראה מערך הביטחון והאם הילדים ירגישו מוגנים במוסדות?

"אני אפתח בכך שאני מתפלל ומייחל לשלומם של החטופים החיילים והפצועים ושבקרוב מאוד הכל יסתיים, ושכולם יחזרו לשלום בריאים ושלמים", אמר אלמליח והוסיף, "לגבי עניין האבטחה במוסדות החינוך, אז כמו שאמרת אנחנו נמצאים בתקופה מורכבת, מלחמה בצפון ובדרום וחשוב להגיד שאנחנו ערוכים לכל מצב. השבוע נפתחו המקלטים בכל רחבי העיר וזאת בעקבות המצב בעורף. ובפרט לגבי הביטחון במסגרות החינוך, אנחנו מקיימים פגישות בנושא ומתכננים להביא עוד חברת אבטחה שתספק לילדים ביטחון במסגרות".

איך ההיערכות לקראת פתיחת השנה?

"יש לא מעט אתגרים, כמו גדילת האוכלוסייה ומציאות כיתות עבורם. אנחנו עובדים במרץ ובמרתון סביב השעון בניסיון למצוא פתרונות לכיתות. השבוע קיימנו פגישה בעירייה, והשלמנו מבצע חירום להקמת 200 כיתות חדשות בתקציב חסר תקדים של 45 מיליון שקל. כמו שציינתי, היה גידול באוכלוסייה בשנה האחרונה, ולמעל מ-10 אחוזים בכמות התלמידים בבית שמש. כרגע אנחנו עומדים על כ-53 אלף תלמידים ועם תקציב שנתי של 450 מיליון שקל.

"חשוב לי להגיד שאנחנו מסתכלים קדימה, וחושבים על חזון מקצועי וטוב עבור חינוך העיר במטרה להפוך אותה למרכז מצוינות ארצית. ובצל המלחמה אנחנו גם שמים דגש על מעטפת תומכת רגשית וחברתית לתלמידים וצוותי ההוראה. אנחנו יודעים שהשנה האחרונה הייתה עבורם מאתגרת, מהמון בחינות, ולכן אנחנו מאמינים שתמיכה תסייע להם לפתוח את השנה באופטימיות זהירה".

"אני מאמינה שהשנה תפתח, הצלחתכם היא הצלחתנו"

"חשוב לי להגיד שאנחנו מסתכלים קדימה, וחושבים על חזון מקצועי וטוב עבור חינוך העיר במטרה להפוך אותה למרכז מצוינות ארצית. ובצל המלחמה אנחנו גם שמים דגש על מעטפת תומכת רגשית וחברתית לתלמידים וצוותי ההוראה. אנחנו יודעים שהשנה האחרונה הייתה עבורם מאתגרת, מהמון בחינות, ולכן אנחנו מאמינים שתמיכה תסייע להם לפתוח את השנה באופטימיות זהירה"

הנתונים שציין אלמליח עלו כאמור השבוע, בוועדת החינוך העירונית. ומלבד פתיחת הכיתות ומתן מענה ותמיכה לילדים ולצוותי ההוראה, חלק מהתקציב יחולק לשיפוץ בתי הספר במטרה להפוך אותם למודרניים יותר, ייכנסו טכנולוגיות חדשות לכיתות, יכשירו עוד צוותי הוראה וגם ירחיבו את תכנית לימודיות חדשות.

תוכל לפרט על התמיכה הרגשית שתינתן לילדים ולצוותי ההוראה?

"כן. השנה ולאור האתגרים שהמלחמה הביאה לעיר, מערך החינוך העירוני נותן דגש וחשיבות קריטית לתת כלים להתמודדות עם מצבי לחץ ומשבר. אנחנו נערכים כמה שאפשר כדי לתת מעטפת ותמיכה חברתית ואיך? באמצעות הקמת קבוצות תמיכה לתלמידים במגוון נושאים, פתיחת סדנאות להעצמה רגשית וחברתית לתלמידים ולצוותי ההוראה. וגם הוקם צוות יועצים זמין לתלמידים ולצוותי ההוראה כדי להעניק להם תמיכה רגשית.

"אנחנו פועלים בשיתוף פעולה מלא עם הנהגת ההורים המקומית", המשיך אלמליח. "על מנת ליצור מערכת חינוך איכותית ומתקדמת שתעניק לתלמידים הזדמנות להצליח על ידי הקמת מרכזי חדשנות והצבת יעדים לשנת הלימודים הקרובה. בנוסף, הוקמה תכנית לקידום מצוינות במדע וטכנולוגיה יישום 'בית ספר ירוק', לצורך הרחבת מערך התמיכה הרגשית והרחבת תכנית מנטורים".

האם אתם נערכים גם למצב בו השנה תיפתח בזומים?

"היינו שם בתקופת הקורונה והתמודדנו עם זה. וגם הפעם אם יהיה ספק ונצטרך לפתוח את שנת הלימודים באופן דיגיטלי נדע להתמודד גם עם זה. אני רוצה להאמין שהשנה תפתח כסדרה ושהתלמידים יגיעו לספסל הלימודים ולכיתות".

משהו שהיית רוצה למסור לתושבים רגע לפני פתיחת השנה?

"העירייה פעלה בשיתוף פעולה הדוק עם משרד החינוך, הנהגת ההורים היישובית והקהילה כדי להבטיח את הצלחת המבצע ואת פתיחתה החלקה של שנת הלימודים. בבית שמש אנו משקיעים בעתיד ולכן עובדים קשה בהווה. הצלחתם, זו הצלחתנו מאחל שנת לימודים פורייה ובטוחה".

ינתן מענה רגשי לילדים לצוותי ההוראה

מצב החינוך בעיר – בנתונים

העיר בית שמש המונה 179,884 תושבים עם צפי גידול של למעלה מ – 10% שלתלמידים חדשים בשנה הלימודים הקרובה, מחזיקה  650 גני ילדים, 100 בתי ספר יסודיים ו –  73 בתי ספר על יסודיים.

במערכת החינוך הממלכתית והממ"ד ילמדו 11,620 תלמידים שהם 22% מסך תלמידי העיר. במערכת החינוך החרדית ילמדו השנה 41,315 תלמידים שהם 78% מסך תלמידי העיר. מדובר בגידול של 15% בהשוואה לשנה הקודמת.

העיר בית שמש מהווה מוקד משיכה למשפחות חרדיות וצעירות עם קצב גידול מהיר המציב אתגרים לוגיסטיים ותקציביים. בעקבות הגידול ישנו צפי של פתיחת 25 מוסדות חינוך חרדים חדשים בשנת הלימודים הקרובה עם יעד של הפיכת בית שמש למרכז מציונות בחינוך החרדי ברמה הארצית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

כנס גבאים היסטורי בבית שמש: ערב חיזוק וגיבוש שלא היה כמותו

סבתא אסנת

אסנת אלעזרי המדהימה, זכתה השבוע לבשורות מרגשות כשבנה חיים וכלתה פז הודיעו לה שנולדה להם בת, ועכשיו היא סבתא

קידום הבריאות בעיר

ראש העירייה שמואל גרינברג וחבר הנהלת העיר מחזיק תיק הבריאות, יונה קאופמן, נפגשו עם ד"ר מילכה דנוחין, יו"ר רשת ערים בריאות בישראל ובפגישה עלו מספר יוזמות לקידום בתחום הבריאות

שיר שנולד מכאב

היא אהבה מוסיקה מאז שהיא זוכרת את עצמה אבל תמיד שמה אותה בצד. "לא חשבתי שאקח את זה לכיוון מקצועי", אמרה ירין נקטלוב (28) זמרת ויוצרת מקומית | אך כשפרצה המלחמה היא חוותה המון פחד אחרי שבעלה גויס למילואים, ומתוך הכאב והרגשות התהומיים - נולד סינגל הבכורה שלה | קבלו אותה | צילום: ליה שמעיה

הסתיים בנס: סבלה מהתקף אלרגיה וניצלה

צוותי הרפואה של איחוד הצלה העניקו סיוע רפואי ראשוני לצעירה בת 22, שסבלה מהתקף אלרגיה מסכן חיים בבית שמש הוותיקה | חובש איחוד הצלה סיפר: "היא אכלה בטעות עוגה שהכילה סויה, ופיתחה בעקבות כך אלרגיה קשה וחריפה"

מד"א עולמית: גלעד ארדן יכהן כנשיא מד"א העולמי

שגריר ישראל באו"ם ובארצות הברית היוצא גלעד ארדן מונה לכהן כנשיא מד"א העולמי | בתפקידו, יקדם השגריר ארדן את ארגון ההצלה הלאומי ואת שירותי הדם של מד"א בזירה העולמית, וייצג את הארגון בפורומים בינלאומיים ובאירועים רמי דרג ברחבי העולם

הכירו אותם: אלו מאבטחי אירועי התרבות האחרונים

מתנדבי "איחוד הצלה" התגייסו בפעם המי סופר לטובת הציבור ואבטחו רפואית את אירועי התרבות השונים בעיר | לפי הארגון, האירועים עברו בהצלחה, ללא מקרים חריגים ומסכני חיים

רמה ד': נפתח מעון מפואר וכיתות חדשות

השבוע (יום שני) הגיעו בכירי העירייה למתחם ת״ת עטרת שלמה ברמה ד', ובחנו כי הכיתות החדשות נפתחו והכל כשורה | לאחר מכן הם המשיכו למעון שנפתח בשער העיר. הסיור נמשך למוסדות נוספים, אליהם גם הגיע ציוד חדש לשנה החדשה

רמה ד': חנכו 2 גני ילדים בשכונה

ראש העירייה, שמואל גרינברג וסגנו מחזיק תיק החינוך, יצחק אלמליח קיימו בתחילת השבוע (יום ראשון) טקס חנוכת גני ילדים חדשים בשכונת רמת בית שמש ד'

אירוע הפסטיבל הבירה, היה הצלחה

השבוע התקיים פסטיבל הבירה במשך שלושה ימים, אליו הגיעו אלפי תושבים שנהנו ממופעים של: להקת שוטי הנבואה, דודו טסה, אביתר בנאי ואמנים נוספים | גרינברג אמר:" פסטיבל הבירה, מעבר לכך שהוא אירוע תרבותי, הוא חגיגה של קהילה, של שותפות ושל חיבור בין כל חלקי האוכלוסייה בעיר"

שר הכלכלה בעיר: "אנחנו מתגייסים למימוש הפוטנציאל של בית שמש"

שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת התארח לאחרונה בבית שמש והצהיר: "משרד הכלכלה מתגייס למימוש הפוטנציאל העצום של בית שמש" | גרינברג אמר: "אני מודה לניר ברקת ולמנכ"ל משרדו, על השותפות והמחויבות לסייע לעירנו"

ביקור נשיאותי

נשיא המדינה, יצחק הרצוג פתח את שנת הלימודים החרדית בעיר | הוא ביקר במספר בתי ספר ותלמודי התורה, בירך את התלמידים, שוחח איתם בגובה העיניים ואמר, "אתם אחים ואחיות וילדים של מדינת ישראל. והעובדה שאתם מתפללים כל-כך חזק לשובם של החטופים במהרה לבתיהם זו מצווה מאוד גדולה"

במקום שביתה: תלמידי ישיבת אמית נחשון יצאו לכיכר החטופים

העקבות השביתה שאולצה על מוסדות החינוך בעיר, תלמידי ישיבת אמית נחשון, בשיתוף מנהל החינוך במועצת מטה יהודה, החליטו להגיע לכיכר החטופים בתל אביב ולחזק את המשפחות

דילוג לתוכן