פתיחת השנה בסכנה

ה-1 לספטמבר מרגיש רחוק, אך בעוד חודשיים ילדי העיר אמורים לחזור למסגרות הלימודים | ועד שזה יקרה בוועדת הפנים שהתקיימה בכנסת השבוע גרינברג התריע: "יש פערים מטורפים. אם המדינה לא תתעשת, אלפי ילדים יוותרו ללא כיתות לימוד בפתיחת השנה"
רימון

פתיחת שנת הלימודים הקרובה מוטלת בספק נכון ליוני 2024. עוד חודשיים ילדי העיר בית שמש אמורים לחזור לספסל הלימודים, אך כעת זה לא ממש בטוח. השבוע נודע למערכת "שוס הדרך" כי התקיימה פגישה הרת גורל בכנסת, עם וועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ יעקב אשר שעסק באתגרי השלטון המקומי. ראש העירייה, שמואל גרינברג הגיע לכנסת כדי לקחת חלק בוועדה שכותרתה הייתה "השלטון המקומי לקראת תקופת כהונה חדשה – משימות ואתגרים". בוועדה השתתפו בין היתר מנכ"ל משרד הפנים רונן פרץ, יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס יו"ר המועצות האזוריות שי חג'ג וראשי רשויות מרחבי הארץ.

בדיון עלו אתגרים רבים אשר באים לפתחם של ראשי הרשויות ובפרט בתקופת המלחמה.

רימון
ראש העירייה, שמואל גרינברג

גרינברג על פתיחת השנה:

"הקבלנים מסרבים להמשיך את עבודתם. הם דורשים לעלות את ההסכם בשל סעיף ייקור מלחמה בשל החוסר בפועלים ואנחנו לא משופים על כך מהמדינה"

ראש העירייה, גרינברג התייחס למצוקה האדירה שנוצרה בבית שמש בשל עיכוב דרמטי בבניית מוסדות החינוך בעיר כחלק מהשפעות המלחמה, עובדה שמעמידה בסכנה את פתיחת שנת הלימודים הקרובה: "הקבלנים מסרבים להמשיך את עבודתם. הם דורשים לעלות את ההסכם בשל סעיף ייקור מלחמה בשל החוסר בפועלים ואנחנו לא משופים על כך מהמדינה" אמר גרינברג. "זהו מצב אבסורדי שעלול לגרום לקטסטרופה אמיתית, אלפי ילדים וילדות יוותרו ללא כיתות לימוד בפתיחת שנת הלימודים הקרובה. יש עוד חודשיים ואפשר להדביק את הפערים עדיין לא מאוחר, המדינה חייבת להתעורר ולסייע לרשויות המקומיות המשוועות לעזרה".

גרינברג זועק לעזרה:

"זהו מצב אבסורדי שעלול לגרום לקטסטרופה אמיתית, אלפי ילדים וילדות יוותרו ללא כיתות לימוד בפתיחת שנת הלימודים הקרובה. יש עוד חודשיים ואפשר להדביק את הפערים עדיין לא מאוחר, המדינה חייבת להתעורר ולסייע לרשויות המקומיות המשוועות לעזרה"

האם תפתח השנה?

לא רק בבית שמש

רשויות רבות נוספות מתמודדות עם אתגרים בשל המצב המלחמתי במדינה. בעיקר רשויות שנמצאות בחזית. עבור תלמידי מחוז צפון למשל, השנה האחרונה הייתה אבודה. הם כמעט ולא למדו ויש להם חוסרים רבים. במצב מורכז זה, משרד החינוך נערך לפתיחת השנה באי וודאות מוחלטת.

לדברי שר החינוך יואב קיש, המשרד נערך בשני מתווים במקביל: רישום כפול של התלמידים בבתי הספר המקוריים ברשויות בצפון, ורישום בבתי ספר עורפיים שנפתחו וייפתחו ברשויות שאליהן התפנו עם המשפחות.

"קבענו את 1 באוגוסט כמועד האחרון לגבי אופן פתיחת שנת הלימודים באחד משני התרחישים", אמר קיש. "כרגע זו ההחלטה והיא יכולה להשתנות בהתאם למצב". הוא הוסיף כי הוקצו 140 מיליון שקלים להקמת בתי ספר עורפיים שישמשו את התלמידים מרשויות שלא פונו, אך מצויים בטווח הירי של חיזבאללה.

גרינברג יחד עם ראשי עיריות נוספים בוועידה בכנסת

"בדיון שקיימה באחרונה ועדת החינוך של הכנסת נדונו הקשיים שעימם מתמודדת המערכת, התלמידים והמורים. גורמי חינוך בצפון ציינו כי בשל חוסר הוודאות בקרב ההורים, וכן לאחר שרבים "טעמו" את יתרונות מערכות החינוך ברשויות במרכז הארץ, קיים חשש שיותר מ-30 אחוז מהתלמידים לא יחזרו למסגרות החינוך שלהם"

על מנת להבין את ההיקף, 16,710 תלמידים פונו מיישובי הצפון לכל רחבי הארץ, כ-9,000 מהם פונו ליישובים במחוז צפון והיתר למחוזות אחרים. כך למשל, 684 תלמידים משובצים בשמונה בתי ספר שהעתיקו את מקומם, 3,168 תלמידים לומדים ב-60 מרכזי יחד, 4,044 תלמידים משובצים בבתי ספר קיימים, 1,016 משובצים בשישה בתי ספר ארעיים שהוקמו ו-950 ילדים בגילי גן או מעון משובצים במוסדות קיימים או במרכזי יחד.

בדיון שקיימה באחרונה ועדת החינוך של הכנסת נדונו הקשיים שעימם מתמודדת המערכת, התלמידים והמורים. גורמי חינוך בצפון ציינו כי בשל חוסר הוודאות בקרב ההורים, וכן לאחר שרבים "טעמו" את יתרונות מערכות החינוך ברשויות במרכז הארץ, קיים חשש שיותר מ-30 אחוז מהתלמידים לא יחזרו למסגרות החינוך שלהם.

בית הספר עוזיאל | תמונת אילוסטרציה. למצולמים בכתבה אין קשר למקרה

"בשל חוסר הוודאות, רבים אחרים אינם יודעים היכן לרשום את ילדיהם – ביישוב שאליו התפנו, או להמתין עד לקבלת החלטה לגבי החזרה. היועצת הארגונית אורית דגני דיניסמן שהשתתפה בדיון בוועדה, אמרה כי החינוך הוא הבסיס להחלטת ההורים בנוגע למיקום המגורים – וכרגע מציעים להם חלופות לא מספיק טובות והם לא סומכים על יציבות המערכת"

בשל חוסר הוודאות, רבים אחרים אינם יודעים היכן לרשום את ילדיהם – ביישוב שאליו התפנו, או להמתין עד לקבלת החלטה לגבי החזרה. היועצת הארגונית אורית דגני דיניסמן שהשתתפה בדיון בוועדה, אמרה כי החינוך הוא הבסיס להחלטת ההורים בנוגע למיקום המגורים – וכרגע מציעים להם חלופות לא מספיק טובות והם לא סומכים על יציבות המערכת.

מתן דוידיאן, רכז החינוך בשלומי שמפונה לירושלים, אמר: "אין לנו שיבוצים לשנה הבאה במערכת החינוך בירושלים. עיריית ירושלים לא רוצה אותנו פה, והפסקנו את ההתקשרות איתה עד שמשרד החינוך יתערב".

שלי דדיה, מפונה משלומי לירושלים, סיפרה על הקושי של הילדים: "גם כשהם משתלבים בחינוך בירושלים, הם לא משתלבים איתם. הם ערים בלילות עד שעות מאוחרות. לא הולכים לבית הספר. שמונה חודשים בחוסר מעש".

כפי שהציגה רחל טיבי, נציגת תחום החינוך המיוחד בשלומי, "בחינוך המיוחד נמשכים הלימודים עד השעה 12 וחצי במקום עד השעה חמש. מהשעה 12 וחצי הם לבד בחדר במלון, חסרי אונים".

קרן רז פלר, מורה מפונה ממעיין ברוך שייצגה בדיון את הסתדרות המורים, אמרה כי יש עומס גדול על עובדי ההוראה שמחזיקים בכיתה המקורית שלהם וגם את הכיתה החדשה שאליה המורה המפונה משובץ להוראה.

מתן דוידיאן, רכז החינוך בשלומי שמפונה לירושלים:

"אין לנו שיבוצים לשנה הבאה במערכת החינוך בירושלים. עיריית ירושלים לא רוצה אותנו פה, והפסקנו את ההתקשרות איתה עד שמשרד החינוך יתערב"

"אנחנו נערכים לשנה נוספת של פיזור תלמידים בכל רחבי המדינה", אמר עופר זפרני, מנהל אורט דנציגר קריית שמונה, "כעת מתבצעת חשיבה והתארגנות של רשת אורט ובית הספר אורט דנציגר לכיוון הקמת בית ספר בטבריה. התכנון לרכז את אורט דנציגר בביג פוריה. הם יגיעו מחצור, כרמיאל, מרחב כינרת בטבריה, וילמדו שם כ-600 תלמידים".

אריאל פריש, מנהל ישיבת אורט המתמיד קריית שמונה, שבה לומדים 125 תלמידים המפוזרים כעת ב-35 מוסדות שונים ברחבי הארץ, סיפר על האתגרים ואמר כי "הילדים נעים בין קושי לתקווה, מנסים להשתלב אבל לא מאבדים את הרצון לחזור". לדבריו, "אי-הוודאות מאוד מעיבה על ההיערכות, יצאנו למיפוי מחודש להבין מה הצפי של הפיזור לאחר חופשת הקיץ, נמפה צרכים ונשבץ בהתאם מענים, במקביל נבנה תוכנית חברתית שעוסקת בעיקר במפגשי העצמה וחוסן, בדגש על שייכות, זהות וגאוות יחידה".

מנהלת מחוז הצפון במשרד החינוך, אורנה שמחון, אמרה בדיון בוועדת החינוך של הכנסת כי אין ילד שלא יהיה לו מענה. עם זאת, היא הודתה שלא תמיד רשויות מקומיות ששות לקבל תלמידים מפונים.

לדבריה, משרד החינוך נערך לפתיחת שנת הלימודים בתרחישים שונים של חזרה לבתים או המשך הפינוי על-ידי פתיחת מוסדות לימוד חלופיים. זאת באמצעות שיפוץ מבנים קיימים והוספת מבנים יבילים, וכל זה כבר מתוקצב בהחלטת ממשלה, לטענתה. עם זאת, הודתה שמחון כי "לא נוכל להבטיח שהתלמידים יקבלו את כל השעות".

קרן רז פלר, הסתדרות המורים, אמרה כי "יש עומס גדול על עובדי ההוראה שמחזיקים בכיתה המקורית שלהם וגם את הכיתה החדשה שאליה המורה המפונה משובץ להוראה"

מה לגבי צוותי ההוראה?

באשר למחסור בצוותי הוראה, שמחון טענה ששכנעה את הצבא לתת למחוז הצפון שלושה גרעיני נח"ל שהוכשרו להוראה, ובכפוף להסכמת הרשויות המקומיות הם ייכנסו למערכת בגליל העליון, מרום הגליל ומבואות החרמון.

בנוסף, לדבריה, כדי להתגבר על החוסר במורים שחלקם פונו, משרד החינוך גייס מורים ומנהלים שפרשו לגמלאות. בנוסף, המחוז דאג לקיים מרתונים לימודיים לתלמידים המפונים במהלך החופשות וניתנו שעות תגבור רבות. כמו כן, חיזק המשרד את החינוך הבלתי פורמלי בבתי המלון ובבתי הספר הזמניים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

אהבה על הרצף

מאז שעמית סמוכי תושב העיר אובחן על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה, הוא מצליח להוכיח לעולם ששום דבר לא יעצור אותו: הוא התקבל ללהקה צבאית, הופיע עם אמנים מהשורה הראשונה, הוציא סינגל, בדרך לאלבום ובריאיון מעורר השראה הוא מסביר: "מבחינתי השמיים הם לא גבול. תמיד אנסה להתקדם ולעשות את מה שאני אוהב. למרות המגבלה" | צילום: גדולים במדים

מברוק נועה

סרן נועה אהרון המהממת, סיימה השבוע את אחת התקופות היפות והמיוחדות שלה – שירות של 8 שנים בחיל האוויר

מתחילות שנה

אסתי אלון טייב ובעלה, פתחו את השנה בשלוש מסגרות שונות – ביתם הגדולה, אביגיל עלתה לכיתה א', אדל לכיתה ג' ונועה למעון חדש

המתכון של השף הלבן: כיסונים מנוסח גיוזה אסייתי

מי שעוד לא ניסה לטעום את כיסוני הגיוזה, לא טעם אוכל נימוח וטעים מימיו | השבוע המתכון הזה מנחם, אולי את התלמידים שחזרו ללימודים ואולי אותנו, על התקופה הארוכה והמורכבת | תכינו גיוזה, ותתנחמו

המתכון של אושרת כהן: בריוש שוקולד חלבה

רגע לפני שעוגות הדבש משתלטות עלינו אני עונה על שאלה שאני נשאלת המון: מה ההבדל בין בצק שמרים לבצק בריוש? לפני שאתחיל להסביר אני מרגישה שצריכה להוציא אזהרת מסע - נגעת נסעת. אחרי שטועמים עוגת בריוש רכה וחמאתית אי אפשר לחזור למתכוני הפרווה

גיבור ישראל: התקיימה אזכרה לאיתי שלמה ה"יד

בסוף השבוע האחרון התקיימה האזכרה במלאת 11 חודשים לנפילתו של איתי שלמה מורנו ה"יד בעת שלחם בקרב גבורה בקיבוץ זיקים | ראש העירייה גרינברג השתתף בטקס ואמר: זכיתי לארח את מלח הארץ, איתי כ"כ התרגש מעלייתו לתורה בבית הכנסת, בשמחת חייו הוא סחף אחריו את כל הצוות"

מצדיעים לחיילי הביטחון והמילואים

עיריית בית שמש קיימה בשבוע שעבר אירוע הצדעה מרגש לחיילי המילואים ולכוחות הביטחון | על הפרק: מאות תושבים שהגיעו להוכיר תודה, ולהודות על תרומתם של החיילים

גל פיטורים: ראש מנהלת תעסוקה אסתי מוסקוביץ התפטרה

במהלך ישיבת המועצה, ראש מנהל תעסוקה, אסתי מוסקוביץ הודיעה על סיום תפקידה | ראש העירייה הודה לה ואמר, "אני בטוח שבכל מקום שתהיי בו תעניקי תרומה משמעותית"

הצטרפו לעיר: 45 בנות שירות הגיעו להתנדב בעירנו

השבוע התקיים כנס לפתיחת שנה לבנות השירות הלאומי שהחליטו להתנדב בעיר, במסגרות שונות | המשנה לראש העירייה רינה הולנדר בירכה את הבנות ואמרה, "אני בטוחה שתמצאו פה קהילה חמה ומקבלת וניצור שיתופי פעולה מצוינים למען כולנו"

גרינברג נפגש עם ילדי כיתה א'

ראש העירייה, שמואל גרינברג נפגש בשבוע שעבר עם ילדי משרתי המילואים העולים לכיתה א' באולם מליאת מועצת העיר | במהלך המפגש, הוא איחל להם בהצלחה וגם העניק להם שי חגיגי

2 שב"חים ניסו לגנוב קראוון

שני שב"חים פלסטינים חשודים זו הפעם השנייה בגניבת קראוון | בפעילות ממוקדת כנגד עבירות רכוש, סיכלו השוטרים את הפעילות שלהם ועצרו אותם בדרכם לשטחי יו"ש

מפחיד: פעוטה נכוותה ממים רותחים בביתה

מתנדבי מד"א הוזעקו בשבוע שעבר לרמת בית שמש ד', בעקבות דיווח על פעוטה שנכוותה ממים רותחים | לפי הממצאים עלה שהכוויה של הילדה הגיעה לדרגה שנייה ובפלג גופה העליון | פרמדיקים וחובשים העניקו לה טיפול ראשוני, ולאחר מכן היא פונתה לביתה החולים

ברנקו וויס: פתחו את השנה עם מסר, "מתחייבים להיות ראויים"

בהתרגשות גדולה בית הספר "ברנקו וויס" בעיר פתח את שנת הלימודים עם מסר מרגש, "מתחייבים להיות ראויים" | אל הפתיחה הגיע ראש העירייה, שאמר: "קשה ועצוב לפתוח את שנת הלימודים לצד הבשורות הקשות ולצד ילדים שפותחים את שנת הלימודים"

דילוג לתוכן