שוויון על המגרש

אחרי מאבק ארוך של איילה ימין, תושבת צרעה ומשפחתה – בית הדין העליון של איגוד הכדורסל קיבל את העתירה של משפחת ימין והחליט לשנות את התקנון. ובו יובהר: "יש לאפשר לילדות עד גיל 14 לשחק עם בנים ומולם" | ימין התרגשה: "תחושת סיפוק, יש פחות אפליה"
רימון

בית הדין העליון של איגוד הכדורסל החליט בשבוע שעבר (יום רביעי) לאפשר לילדות עד גיל 12 לשחק עם ילדים על המגרש ומולם. בפסק הדין נכתב של השופט בדימוס עודד מודריק, נשיא בית הדין העליון של איגוד הכדורסל, עו"ד שרון סתיו וד"ר אסף הראל נאמר כי, "בהיעדר שוני רלוונטי פיזיולוגי בין ילדים לילדות, אין למנוע משחקניות שמתגוררות באותו ישוב, בשל מגדרן, את הזכות להשתתף ולשחק נגד קבוצת ילדים או קט סל בנים".

הנושא עלה לדיון באיגוד בעקבות סיפורה של איילה ימין, תושבת קיבוץ צרעה שב-2022, קבוצת הכדורסל עד גיל 12 של אליצור אפרת סירבה לשחק מול הפועל מטה יהודה ומסיבה אחת: ימין שיחקה בקבוצה.

עידן מערכות

החלטת בית הדין:

"בהיעדר שוני רלוונטי פיזיולוגי בין ילדים לילדות, אין למנוע משחקניות שמתגוררות באותו ישוב, בשל מגדרן, את הזכות להשתתף ולשחק נגד קבוצת ילדים או קט סל בנים"

ימין אז רק בת 10 וחצי, נאלצה לשבת בספסל, ורק בעקבות החלטה חד משמעית שהציב במקום מנהל הקבוצה של מטה יהודה, התרצתה הקבוצה מאפרת והמשחק התקיים כשימין על המגרש. חודש לאחר מכן פרסם איגוד הכדורסל תקנון חדש שמתיר לקבוצה להודיע שאינה מסכימה לשחק נגד קבוצה שמשתתפות בה ילדות בכפוף להודעה מוקדמת.

החלטה זו הובילה את משפחתה של ימין – ביחד עם תנועת "ישראל חופשית" – להגיש לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה על מנת לבטל את החלטת בית הדין של האיגוד ולמנוע פגיעה בשחקניות בליגות הילדים והקט-סל בעונת המשחקים הקרובה. בתביעה נדרש האיגוד לשנות את התקנון בהתאם להוראות חוק הספורט ולחדול מהדרת שחקניות צעירות ממגרש הכדורסל.

בפסק הדין של בית הדין העליון הם הבהירו נקודה חשובה למרות ההחלטה שהתקבלה, "האיגוד רשאי לקחת בחשבון שישנן קבוצות בחברה הישראלית אשר בשל אמונה או אורח חיים דתי, היעדר הפרדה מגדרית במסדרת אספקת השירות עלולה למנוע מהם מלצרוך את השירות הציבורי שמספק האיגוד. בשל כך, בנסיבות שבהן האיגוד יגיע למסקנה כי שילוב ילדות בקבוצה מעורבת ימנע מ הקבוצה כולה או מהקבוצה שעתידה לשחק מולה להשתתף במשחק מטעמים של השקפה דתית או אורח חיים דתי, זכאי האיגוד לייצר הסדר שיבטיח, בצד הזכות לשוויון, התחשבות ברגשות של הקבוצה הדתית".

בית הדין הוסיף וחידד כי קבוצה דתית תוגדר ככזאת רק אם הקבוצה כולה לא תוכל לשחק עם ילדות או מול ילדות, ולפי ההגדרה שנקבעה: "למעלה ממחצית שחקניה הרשומים אינם מוכנים, בשל השקפה דתית או אורח חיים דתי, לשחק בקבוצה מעורבת או מולה".

פסק הדין מחדד:

"האיגוד רשאי לקחת בחשבון שישנן קבוצות בחברה הישראלית אשר בשל אמונה או אורח חיים דתי, היעדר הפרדה מגדרית במסדרת אספקת השירות עלולה למנוע מהם מלצרוך את השירות הציבורי שמספק האיגוד"

עדית ימין אימה של איילה התראיינה ל-YNET ואמרה: "אני לא מאחלת לאף אמא לראות את הילדה שלה יושבת על הספסל בצד כי קבוצה דתית מסרבת לשחק מולה. המאבקים האלו לא אמורים ליפול על הכתפיים של הילדות והילדים שלנו, ואני שמחה שמעכשיו המגבלה הוסרה והן יכולות לשחק באופן שווה ובלי שיפלו אותן. אני מודה לצוות ישראל חופשית ועורכי הדין הנהדרים שליוו אותנו בדרך שמחה שנעשה צדק".

אורי קידר מנכ"ל ישראל חופשית הוסיף לדבריה: "בסוף שלוש שנים של מאבק, לא יהיו יותר בישראל שחקניות כדורסל שנשלחות לשבת על הספסל כי הנוכחות שלהן בעולם אינה מקובלת על מישהו. זהו ניצחון אדיר, ומהיום, במדינה שחגגה זה עתה הצלחות אדירות באולימפיאדה, אסור לאיגוד הכדורסל לתת יד להדרה של ילדות ממגרשי ספורט ומשום מקום אחר. העולם הספורטיבי הוא קרקע פורייה להתפתחות אישית אדירה לילדות ולילדים כאחד, וגם איגוד הכדורסל יצטרך מעתה להתחיל להתייחס אליהן כשוות בין שווים ולא כמי שנוכחותן מפריעה לו. זה לקח לכלל הציבור בישראל, מי שבוחר בדרך שבחרה איילה ימין ומשפחתה ונאבק על זכויותיו, ינצח".

אורי קידר מנכ"ל ישראל:

"בסוף שלוש שנים של מאבק, לא יהיו יותר בישראל שחקניות כדורסל שנשלחות לשבת על הספסל כי הנוכחות שלהן בעולם אינה מקובלת על מישהו. זהו ניצחון אדיר, ומהיום, במדינה שחגגה זה עתה הצלחות אדירות באולימפיאדה, אסור לאיגוד הכדורסל לתת יד להדרה של ילדות ממגרשי ספורט ומשום מקום אחר"

"הצלחתי לעשות שינוי"

איילה ימין, זו שעברה את המקרה שהוביל לפסק הדין החדש שיתפה השבוע בתחושותיה, "אני "מרגישה גאווה שהצלחתי לעשות שינוי משמעותי. השמחה היא שאני יודעת שיש עוד בנות צעירות שלא יצטרכו לעבור את מה שאני עברתי".

ימין היא זו שהתמודדה עם המקרה וזו שהחלה את המאבק. כאמור ב-2022, קבוצת הקט-סל של אליצור אפרת סירבה אז לשחק מול הפועל מטה יהודה (בה ימין שיחקה), מכיוון שימין שיחקה אז לצד בנים. חודש לאחר מכן פרסם איגוד הכדורסל תקנון חדש שמתיר לקבוצת בנים להודיע שאינה מסכימה לשחק נגד קבוצה שמשתתפות בה ילדות בכפוף להודעה מוקדמת. בעקבות המקרה עתרה תנועת "ישראל חופשית" לבית הדין העליון של האיגוד ולאחר דיון נוסף בעתירה, בית הדין הבהיר כי "הואיל ואין איגוד כדורסל מתחרה, כל שחקנית החפצה ליטול חלק במשחקי ליגה בענף הכדורסל, חייבת להצטרף לשורותיו".

איילה ימין על ההחלטה:

"אני זוכרת עד היום את אותם רגעים. זה היה מרגיז וקצת מעצבן. לא עשיתי שום דבר, רק רציתי לשחק כדורסל. לכן תחושת הסיפוק היום, שאני יודעת שיש פחות אפליה"

ימין כששמעה על ההחלטה ופסק הדין התרגשה מאוד ואמרה: "אני זוכרת עד היום את אותם רגעים. זה היה מרגיז וקצת מעצבן. לא עשיתי שום דבר, רק רציתי לשחק כדורסל. לכן תחושת הסיפוק היום, שאני יודעת שיש פחות אפליה".

אמה של איילה עדית ימין, הוסיפה לדבריה: "זו החלטה היסטורית, לא האמנתי שהיא תתקבל כל-כך מהר. אני לא מאחלת לאף אימא לראות את הילדה שלה יושבת על הספסל בצד כי קבוצה דתית מסרבת לשחק מולה. המאבקים האלו לא אמורים ליפול על הכתפיים של הילדות והילדים שלנו, ואני שמחה שמעכשיו המגבלה הוסרה והן יכולות לשחק באופן שווה ובלי שיפלו אותן".

קפטנית נבחרת ישראל, עדן רוטברג, בירכה אף היא על הפסיקה: "מאוד שמחה שבית הדין התיר זאת. במיוחד בגילאים האלה, זה אפילו מבורך שבנים ובנות ישחקו יחד. הם יכולים ללמוד אחד מהשנייה המון. בתואר ראשון אני לומדת על זה, שבאמת בגילאים האלה אין כמעט הבדלים פיזיים שרואים בגילאים יותר מאוחרים. זה מאוד חשוב שמקרה כמו שקרה לא יקרה שוב".

מנכ"ל "ישראל חופשית", אורי קידר: "לפני שבועיים חגגנו עם הספורטאיות והספורטאים שלנו באולימפיאדה והיום אנחנו חוגגים את הניצחון שבזכותו יגיעו המדליסטיות הבאות. אין ולא יכול להיות מצב שבו איגוד הכדורסל מפלה שחקניות בצורה כה בוטה ומשפילה ואני שמח שיחד עם איילה ומשפחתה הצלחנו לשנות את המציאות הזו. שוויון הוא לא עוד אפשרות, הוא חובה, הוא החוק, ועכשיו הוא יהיה גם המציאות".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

כנס גבאים היסטורי בבית שמש: ערב חיזוק וגיבוש שלא היה כמותו

סבתא אסנת

אסנת אלעזרי המדהימה, זכתה השבוע לבשורות מרגשות כשבנה חיים וכלתה פז הודיעו לה שנולדה להם בת, ועכשיו היא סבתא

קידום הבריאות בעיר

ראש העירייה שמואל גרינברג וחבר הנהלת העיר מחזיק תיק הבריאות, יונה קאופמן, נפגשו עם ד"ר מילכה דנוחין, יו"ר רשת ערים בריאות בישראל ובפגישה עלו מספר יוזמות לקידום בתחום הבריאות

שיר שנולד מכאב

היא אהבה מוסיקה מאז שהיא זוכרת את עצמה אבל תמיד שמה אותה בצד. "לא חשבתי שאקח את זה לכיוון מקצועי", אמרה ירין נקטלוב (28) זמרת ויוצרת מקומית | אך כשפרצה המלחמה היא חוותה המון פחד אחרי שבעלה גויס למילואים, ומתוך הכאב והרגשות התהומיים - נולד סינגל הבכורה שלה | קבלו אותה | צילום: ליה שמעיה

הסתיים בנס: סבלה מהתקף אלרגיה וניצלה

צוותי הרפואה של איחוד הצלה העניקו סיוע רפואי ראשוני לצעירה בת 22, שסבלה מהתקף אלרגיה מסכן חיים בבית שמש הוותיקה | חובש איחוד הצלה סיפר: "היא אכלה בטעות עוגה שהכילה סויה, ופיתחה בעקבות כך אלרגיה קשה וחריפה"

מד"א עולמית: גלעד ארדן יכהן כנשיא מד"א העולמי

שגריר ישראל באו"ם ובארצות הברית היוצא גלעד ארדן מונה לכהן כנשיא מד"א העולמי | בתפקידו, יקדם השגריר ארדן את ארגון ההצלה הלאומי ואת שירותי הדם של מד"א בזירה העולמית, וייצג את הארגון בפורומים בינלאומיים ובאירועים רמי דרג ברחבי העולם

הכירו אותם: אלו מאבטחי אירועי התרבות האחרונים

מתנדבי "איחוד הצלה" התגייסו בפעם המי סופר לטובת הציבור ואבטחו רפואית את אירועי התרבות השונים בעיר | לפי הארגון, האירועים עברו בהצלחה, ללא מקרים חריגים ומסכני חיים

רמה ד': נפתח מעון מפואר וכיתות חדשות

השבוע (יום שני) הגיעו בכירי העירייה למתחם ת״ת עטרת שלמה ברמה ד', ובחנו כי הכיתות החדשות נפתחו והכל כשורה | לאחר מכן הם המשיכו למעון שנפתח בשער העיר. הסיור נמשך למוסדות נוספים, אליהם גם הגיע ציוד חדש לשנה החדשה

רמה ד': חנכו 2 גני ילדים בשכונה

ראש העירייה, שמואל גרינברג וסגנו מחזיק תיק החינוך, יצחק אלמליח קיימו בתחילת השבוע (יום ראשון) טקס חנוכת גני ילדים חדשים בשכונת רמת בית שמש ד'

אירוע הפסטיבל הבירה, היה הצלחה

השבוע התקיים פסטיבל הבירה במשך שלושה ימים, אליו הגיעו אלפי תושבים שנהנו ממופעים של: להקת שוטי הנבואה, דודו טסה, אביתר בנאי ואמנים נוספים | גרינברג אמר:" פסטיבל הבירה, מעבר לכך שהוא אירוע תרבותי, הוא חגיגה של קהילה, של שותפות ושל חיבור בין כל חלקי האוכלוסייה בעיר"

שר הכלכלה בעיר: "אנחנו מתגייסים למימוש הפוטנציאל של בית שמש"

שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת התארח לאחרונה בבית שמש והצהיר: "משרד הכלכלה מתגייס למימוש הפוטנציאל העצום של בית שמש" | גרינברג אמר: "אני מודה לניר ברקת ולמנכ"ל משרדו, על השותפות והמחויבות לסייע לעירנו"

ביקור נשיאותי

נשיא המדינה, יצחק הרצוג פתח את שנת הלימודים החרדית בעיר | הוא ביקר במספר בתי ספר ותלמודי התורה, בירך את התלמידים, שוחח איתם בגובה העיניים ואמר, "אתם אחים ואחיות וילדים של מדינת ישראל. והעובדה שאתם מתפללים כל-כך חזק לשובם של החטופים במהרה לבתיהם זו מצווה מאוד גדולה"

במקום שביתה: תלמידי ישיבת אמית נחשון יצאו לכיכר החטופים

העקבות השביתה שאולצה על מוסדות החינוך בעיר, תלמידי ישיבת אמית נחשון, בשיתוף מנהל החינוך במועצת מטה יהודה, החליטו להגיע לכיכר החטופים בתל אביב ולחזק את המשפחות

דילוג לתוכן