עסקים במלחמה

המון בעלי עסקים נפגעו במלחמת "חרבות ברזל" ומה שנקרא "שורדים" את המצב | השבוע עו"ד שירן הורוביץ הללי, מומחית בדיני עבודה תיתן לכם כלים משפטיים שיוכלו לעזור לכם לשמור על היציבות הכלכלית של העסק ומבלי לפגוע בעובדים צילום: קרדיט ורד פרקש
עידן מערכות

בעלי עסק? כך תתמודדו מבחינה עסקית בזמן המלחמה

מאת: שירן הורוביץ הללי

רימון

מלחמת "חרבות ברזל" ממשיכה לתת אותותיה והפגיעה בעסקים שונים בארץ לא איחרה לבוא. אי ודאות כלכלית, מצב הרוח הלאומי הירוד, הדריכות – כל אלה מביאים לצמצום משמעותי בצריכה ולמשבר אמיתי בקרב עסקים רבים. עשרות אלפי עובדים הוצאו לחל"ת, רבים פוטרו, מאות אלפים גויסו למילואים ואחרים מצויים בפחד כלכלי. מהם הכלים המשפטיים העומדים לרשות מעסיק, על מנת שיוכל להתנהל נכון ובצורה ראויה, באופן שיתאפשר לו לשמור על המשכיות עסקית? עו"ד שירן הורוביץ הללי, מומחית בדיני עבודה הכינה עבורכם מדריך משפטי, שיעזור לכם להרים את הראש מעל המים, וייתן לכם כלים פרקטים איך לשמור על היציבות הכלכלית של העסק עד כמה שניתן בתקופת המלחמה, תוך שמירה על העובדים וזכויותיהם.

שיקלו מעבר לארבעה ימי עבודה

קיצור שבוע העבודה לארבעה ימים היא דרך אפשרית להביא לצמצום משמעותי בהוצאות העסק, כאשר במהלך ארבעה ימי העבודה הפעילות העסקית נמשכת כרגיל, תוך צמצום הוצאות של יום אחד בשבוע. אפשרות נוספת שעומדת למעסיק במתכונת המוצעת לעיל היא לאפשר לעובד לממש יום חופש מיתרת ימי החופשה שלו. במקרים שבהם אין לעובד יתרת ימי חופשה, יוכל המעסיק לאשר לעובד יתרה שלילית של ימי החופשה, זאת בכפוף להסכמתו של העובד ולחובת תום הלב החלה על שני הצדדים כאחד.

אמצו מודל עבודה היברידית

עסקים רבים איבדו מנגישותם בשל המלחמה. עובדים חוששים להגיע, בתי עסק נפגעו פיזית מירי ועוד. המעסיק יכול להחליט על מעבר למודל עבודה היברידית בזמן המלחמה, ולספק שירותים ומתן מוצרים בדרכים דיגיטליות שונות ו/או במשלוחים. באופן זה, המעסיק ממשיך להפעיל את עסקו תוך שהוא נותן יציבות כלכלית גם לעובדים, עת הוא מאפשר להם לשמור על משרתם ועבודתם. דרך זו יוצרת גמישות בין צורכי המעסיק לבין צורכי העובד, תוך שמירה על תנאי העובדים ואף שיפורם בנסיבות העניין.

עבודה במתכונת חירום

במצבים חריגים וקשים, יש אפשרות לעבור לעבודה ב"מצב חירום", ובמתכונת זו יינתנו רק שירותים דחופים הנדרשים להמשך התנהלות העסק. לצורך כך, נדרש לבצע מיפוי של המחלקות ו/או העובדים לפי החיוניות הנדרשת לעסק, לקצר משמרות וכיו"ב ובכך להביא לצמצום עלויות ככל שניתן. גישה זו מאפשרת למעשה את המשך הפעילות ההכרחית של העסק, בעלויות נמוכות ככל שניתן. עובדים שלא יידרשו לעבוד במתכונת המתוארת לעיל, יוכלו לנצל ימי חופשה ו/או לצאת לחל"ת – הכל בכפוף להסכמתם, ומתוך הבנה שזה מצב חריג וזמני שהכרחי לשיקום העסק ולחזרה לשגרה בהקדם.

עבודה ללא מגבלת שעות

שר העבודה יואב בן צור אישר היתר מיוחד שנכנס לתוקף ב-10 באוקטובר 2023 ומאפשר להרחיב את מכסת השעות הנוספות ל-25 שעות שבועיות ואת אורך יום העבודה ל-14 שעות, כולל שעות נוספות, בכפוף להסכמת העובד כמובן. צעד זה נועד כדי לאפשר את המשך תפקודם של העסקים השונים, נוכח היעדרויות המוניות ממושכות שנובעות, בין היתר, בשל גיוס מאות אלפי עובדים למילואים ועוד; זאת בין היתר על ידי שיבוץ עובדים במשמרות ארוכות יותר ובהיקפי העסקה גדולים יותר כאמור.

הוצאת עובדים לחופשה מרוכזת

המעסיק רשאי להוציא עובדים לחופשה כפויה של עד שבעה ימים בכפוף לכך כי לעובד קיימת יתרת ימי חופשה. ככל שלעובד אין יתרת ימי חופשה, קיימת אפשרות להכניסו ליתרה שלילית של ימי חופשה, ובתנאי שזה מוסכם ומקובל על העובד ובכפוף לחובת תום הלב, כאמור. ככל שמעסיק יבחר באפשרות הזו, עליו לעשות זאת בצורה מושכלת וזהירה, תוך תשומת הלב לעובדה, וזאת משום שהוצאת עובדים לחופשה ארוכה יותר משבעה ימים, כאמור, מחייבת התראה מוקדמת של שבועיים לפחות.  

הוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום – חל"ת

הפתרון הרווח ואולי היעיל ביותר בתקופה הזו עבור מעסיקים הוא הוצאת העובדים לחל"ת. מעסיק רשאי להוציא עובד לחופשה ללא תשלום בכפוף לקבלת הסכמתו של העובד כי אחרת עשוי הדבר לעלות לכדי הרעת תנאים המצדיקה לכאורה את העובד להתפטר בדין מפוטר, על כל המשתמע מכך. חשוב לציין ולהסביר כי בתקופת החל"ת אין ניתוק של יחסי העבודה בין העובד לבין המעסיק. בתקופה זו המעסיק אינו נדרש בתשלום לעובד, למעט תשלום דמי ביטוח לאומי בחודשיים הראשונים בלבד.

אישור ממשרד העבודה לצורך הוצאת עובדים מחל"ת

ככלל, מעסיק רשאי להוציא עובדים לחופשה ללא תשלום, בכפוף להסכמתם כאמור, וזאת ללא כל צורך באישור נוסף. חרף האמור, לכלל זה קיימים מספר חריגים, מקרים בהם נדרש לקבל אישור ממשרד העבודה טרם הוצאת העובדים לחל"ת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

אהבה על הרצף

מאז שעמית סמוכי תושב העיר אובחן על הרצף האוטיסטי בתפקוד גבוה, הוא מצליח להוכיח לעולם ששום דבר לא יעצור אותו: הוא התקבל ללהקה צבאית, הופיע עם אמנים מהשורה הראשונה, הוציא סינגל, בדרך לאלבום ובריאיון מעורר השראה הוא מסביר: "מבחינתי השמיים הם לא גבול. תמיד אנסה להתקדם ולעשות את מה שאני אוהב. למרות המגבלה" | צילום: גדולים במדים

מברוק נועה

סרן נועה אהרון המהממת, סיימה השבוע את אחת התקופות היפות והמיוחדות שלה – שירות של 8 שנים בחיל האוויר

מתחילות שנה

אסתי אלון טייב ובעלה, פתחו את השנה בשלוש מסגרות שונות – ביתם הגדולה, אביגיל עלתה לכיתה א', אדל לכיתה ג' ונועה למעון חדש

המתכון של השף הלבן: כיסונים מנוסח גיוזה אסייתי

מי שעוד לא ניסה לטעום את כיסוני הגיוזה, לא טעם אוכל נימוח וטעים מימיו | השבוע המתכון הזה מנחם, אולי את התלמידים שחזרו ללימודים ואולי אותנו, על התקופה הארוכה והמורכבת | תכינו גיוזה, ותתנחמו

המתכון של אושרת כהן: בריוש שוקולד חלבה

רגע לפני שעוגות הדבש משתלטות עלינו אני עונה על שאלה שאני נשאלת המון: מה ההבדל בין בצק שמרים לבצק בריוש? לפני שאתחיל להסביר אני מרגישה שצריכה להוציא אזהרת מסע - נגעת נסעת. אחרי שטועמים עוגת בריוש רכה וחמאתית אי אפשר לחזור למתכוני הפרווה

גיבור ישראל: התקיימה אזכרה לאיתי שלמה ה"יד

בסוף השבוע האחרון התקיימה האזכרה במלאת 11 חודשים לנפילתו של איתי שלמה מורנו ה"יד בעת שלחם בקרב גבורה בקיבוץ זיקים | ראש העירייה גרינברג השתתף בטקס ואמר: זכיתי לארח את מלח הארץ, איתי כ"כ התרגש מעלייתו לתורה בבית הכנסת, בשמחת חייו הוא סחף אחריו את כל הצוות"

מצדיעים לחיילי הביטחון והמילואים

עיריית בית שמש קיימה בשבוע שעבר אירוע הצדעה מרגש לחיילי המילואים ולכוחות הביטחון | על הפרק: מאות תושבים שהגיעו להוכיר תודה, ולהודות על תרומתם של החיילים

גל פיטורים: ראש מנהלת תעסוקה אסתי מוסקוביץ התפטרה

במהלך ישיבת המועצה, ראש מנהל תעסוקה, אסתי מוסקוביץ הודיעה על סיום תפקידה | ראש העירייה הודה לה ואמר, "אני בטוח שבכל מקום שתהיי בו תעניקי תרומה משמעותית"

הצטרפו לעיר: 45 בנות שירות הגיעו להתנדב בעירנו

השבוע התקיים כנס לפתיחת שנה לבנות השירות הלאומי שהחליטו להתנדב בעיר, במסגרות שונות | המשנה לראש העירייה רינה הולנדר בירכה את הבנות ואמרה, "אני בטוחה שתמצאו פה קהילה חמה ומקבלת וניצור שיתופי פעולה מצוינים למען כולנו"

גרינברג נפגש עם ילדי כיתה א'

ראש העירייה, שמואל גרינברג נפגש בשבוע שעבר עם ילדי משרתי המילואים העולים לכיתה א' באולם מליאת מועצת העיר | במהלך המפגש, הוא איחל להם בהצלחה וגם העניק להם שי חגיגי

2 שב"חים ניסו לגנוב קראוון

שני שב"חים פלסטינים חשודים זו הפעם השנייה בגניבת קראוון | בפעילות ממוקדת כנגד עבירות רכוש, סיכלו השוטרים את הפעילות שלהם ועצרו אותם בדרכם לשטחי יו"ש

מפחיד: פעוטה נכוותה ממים רותחים בביתה

מתנדבי מד"א הוזעקו בשבוע שעבר לרמת בית שמש ד', בעקבות דיווח על פעוטה שנכוותה ממים רותחים | לפי הממצאים עלה שהכוויה של הילדה הגיעה לדרגה שנייה ובפלג גופה העליון | פרמדיקים וחובשים העניקו לה טיפול ראשוני, ולאחר מכן היא פונתה לביתה החולים

ברנקו וויס: פתחו את השנה עם מסר, "מתחייבים להיות ראויים"

בהתרגשות גדולה בית הספר "ברנקו וויס" בעיר פתח את שנת הלימודים עם מסר מרגש, "מתחייבים להיות ראויים" | אל הפתיחה הגיע ראש העירייה, שאמר: "קשה ועצוב לפתוח את שנת הלימודים לצד הבשורות הקשות ולצד ילדים שפותחים את שנת הלימודים"

דילוג לתוכן