פרשת יתרו: על כיבוד הורים וקבלת התורה

הפרשה השבוע מדברת על עשרת הדברות ויציאה ממצרים | רק שהפעם כותבת המדור הופכת את סדר הסיפור ומסבירה לכם למה חשוב קודם לכבד את ההורים ואז לזכור את קבלת התורה
חזן

מאת: אוסנת אלעזרי


"וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ כִּי הוֹצִיא יְהוָה אֶת יִשְׂרָאל מִמִּצְרָיִם: וַיִּקַּח יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה אֶת צִפֹּרָה אֵשֶׁת מֹשֶׁה אַחַר שִׁלּוּחֶיהָ: וְאֵת שְׁנֵי בָנֶיהָ אֲשֶׁר שֵׁם הָאֶחָד גֵּרְשֹׁם כִּי אָמַר גֵּר הָיִיתִי בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה: וְשֵׁם הָאֶחָד אֱלִיעֶזֶר כִּי אֱלֹהֵי אָבִי בְּעֶזְרִי וַיַּצִּלֵנִי מֵחֶרֶב פַּרְעֹה".

רימון

היה לי השבוע את כל הזמן שבעולם לכתוב את פרשת השבוע. יכולתי להחליט גם מתי בא לי לכתוב ובאיזה יום. יצאנו לחופשה קצרה באילת, ככה חופש באמצע השבוע. אז כנראה ה' רצה שאני יעצור קצת לכמה ימים לא להרבה. הריי אין משהו שה' לא עושה לטובתנו, כל מה שאנחנו עוברים זה כדי שנהיה אנשים יותר טובים על הדרך מצאתי את מי לחזק,  אם אני כבר שם למה לא לתת את כל כולי.


השבוע פרשת יתרו. יתרו יוצא לפגוש את משה ומייעץ לו כיצד לשפוט את העם. בני ישראל מתכוננים לקבלת התורה ושיא הפרשה הוא מעמד הר סיני ועשרת הדברות.

אני הייתי רוצה להתחיל מהסוף להתחלה
קודם עשרת הדיברות מעמד הר סיני!
אומרים שהנשמות של כולנו היו שם באו נזכיר לעצמנו מה באמת חשוב!
אנוכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים.
לא יהיה לך אלוקים אחרים על פני, לא תעשה לך פסל וכל תמונה.
לא תשא את שם ה' אלוקיך לשווא.
זכור את יום השבת לקדשו.
כבד את אביך ואת אמך.
לא תרצח.
לא תנאף.
לא תגנוב.
לא תענה ברעך עד שקר.
לא תחמוד בית רעך לא תחמוד אשת רעך ועבדו ואמתו ושור וחמור וכל אשר לרעך.
לא, לא ולא כמה לא וכמה כן כמה חשוב וכל זה נועד כדי שנהיה אנשים יותר טובים.
אני בהפרשות חלה מדי פעם מספרת על בר מזל ועל מעלת כיבוד ההורים שלה.
"כַּבֵּד אֶת-אָבִיךָ וְאֶת-אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר-ה' אֱלֹקיךָ נֹתֵן לָךְ".

מצוות כיבוד הורים באמת מצווה  חריגה בעשרת הדברות. היא אינה מצווה בין אדם לה' כדוגמת שבת או איסור עבודה זרה והיא שונה גם מיתר מצוות הלא תעשה בין אדם לחברו שכולן פותחות במילת האיסור לא. היא מוגבלת כלפי שני אנשים, ההורים שלך למרות שחכמינו הרחיבו את המצווה גם לכיבוד האחים הגדולים, הסבים, הורי בן או בת הזוג ועוד. בנוסף זוהי אחת המצוות הבודדות ששכרן מפורש, ולא סתם שכר, אלא שכר רב מאד, למען יאריכון ימיך.

מצוות כיבוד ההורים היא מהילדות ועד לבגרות. בגיל הילדות ובגיל הנערות לפעמים ההורים מרגיזים, מעצבנים איך הילדים אומרים לנו .. אתם לא מבינים כלום… עדיין חובה לכבדם. גם כאשר ההורים מבוגרים וזקנים, אסור חלילה להתייחס להורים כאל מעמסה, אלא תמיד לעזור ולכבד אותם… מכאן ברור גם למה כיבוד הורים מוביל לאריכות ימים, הרי גם לך בעתיד יהיו ילדים, ואם ילדים אלו יראו איך כיבדת ודאגת לצרכי ההורים שלך, הרי כאשר הם יגדלו, הם ידאגו לצרכים שלך בעת זקנה.
בלשון הפסוק כתוב "למען יאריכון ימיך על האדמה אשר ה' אלוקיך נותן לך".
אז איפה אריכות הימים לילדה שכל חייה היה כיבוד הורים?
הסביר את זה מאוד יפה המורה הדגול מר יהודה גובני בשבעה של בר מזל , "למען יאריכון ימיך" אלה שהימים יהיו משמעותיים יותר, ארוכים יותר .

במרכז הפרשה  מגיעים בני-ישראל אל הר סיני. משה עולה אל הר סיני לקבל הנחיות. ה' מודיע לו כי אם ישראל יקבלו עליהם את ברית ה', יהיו לו "סגולה מכל העמים", "ממלכת כוהנים וגוי קדוש".
משה יורד אל העם ומוסר את דברי ה'. תשובת ישראל כאחד: "כל אשר דיבר ה', נעשה"!
משה עולה אל ה' חזרה  ומביא את תשובת העם. ה' אומר לו להנחות את העם להיטהר ולהתקדש לקראת יום מתן התורה. הוא מזהיר אותם מפני התקרבות אל הר סיני בזמן התגלות ה' עליו. לאחר שלושה ימים של הטהרות והתקדשות, בבוקר ו' בסיוון החלו להישמע קולות וברקים מכיוון הר סיני. על ההר נקשר ענן כבד ומתוכו קול שופר ההולך ומתחזק. אלו חלק מתיאורי התורה שמתארת את המעמד המיוחד והכביר של מתן תורה ,ה' יורד על הר סיני ומשמיע את הדברות לבני ישראל.

וכך מתחילה הפרשה, יתרו חותן משה שומע על הניסים שקרו לבני ישראל בצאתם ממצרים ועל קריעת ים סוף. יתרו בא למקום חנייתם של בני ישראל, בתחתית הר האלוהים, עם ציפורה אשת משה ועם שני בניו, משה עורך סעודה לכבוד יתרו ומספר לו שוב בדיוק את כל הקורות אותם. מכאן לומדים שלא דומה שמועה ששומעים לשמיעת הסיפור ממישהו שראה בעצמו בדיוק מה קורה. יתרו מתפעל מאד והוא הראשון שמשתמש בביטוי ברוך ה'. 
למחרת רואה יתרו כי משה רבנו עסוק כל היום בשפיטה בין העם. לשאלתו עונה משה כי הוא מלמד את העם את תורת ה' והוא עושה זאת מבוקר ועד ערב. יתרו אומר שמשה עמוס מדי ולא יכול להמשיך ככה לאורך זמן.
יתרו מציע למשה למנות שופטים נוספים. אלו יהיו "אנשי חיל, יראי אלוקים, אנשי אמת ושונאי בצע". ימונו שרי עשרות, ומעליהם שרי חמישים, מעליהם שרי מאות, ובראש הפירמידה שרי האלפים  שר לכל אלף איש. את כל הנושאים הפשוטים הם ישפטו ורק בנושאים הקשים שצריכים הכרעה של  משה, יגיעו אליו. משה מקבל את העצה וממנה את השופטים השונים.

ואני עד עכשיו מנסה להבין למה הפכתי את הפרשה אולי כי אני חושבת שאנחנו קודם היינו צריכים לקבל את התורה ואם היינו אנשים טובים אז אולי משה לא היה צריך לשפוט כל כך הרבה אנשים. ואם היינו כל כך טובים בטוח היינו מכבדים את ההורים שלנו ועסוקים כל היום בלעשות מצוות וטוב לאחרים והעולם שלנו היה יותר טוב ואולי לא היו מחלות וכולם היו בריאים.
שבת שלום לכולם שנמשיך לעשות רק טוב בעולם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

כנס גבאים היסטורי בבית שמש: ערב חיזוק וגיבוש שלא היה כמותו

סבתא אסנת

אסנת אלעזרי המדהימה, זכתה השבוע לבשורות מרגשות כשבנה חיים וכלתה פז הודיעו לה שנולדה להם בת, ועכשיו היא סבתא

קידום הבריאות בעיר

ראש העירייה שמואל גרינברג וחבר הנהלת העיר מחזיק תיק הבריאות, יונה קאופמן, נפגשו עם ד"ר מילכה דנוחין, יו"ר רשת ערים בריאות בישראל ובפגישה עלו מספר יוזמות לקידום בתחום הבריאות

שיר שנולד מכאב

היא אהבה מוסיקה מאז שהיא זוכרת את עצמה אבל תמיד שמה אותה בצד. "לא חשבתי שאקח את זה לכיוון מקצועי", אמרה ירין נקטלוב (28) זמרת ויוצרת מקומית | אך כשפרצה המלחמה היא חוותה המון פחד אחרי שבעלה גויס למילואים, ומתוך הכאב והרגשות התהומיים - נולד סינגל הבכורה שלה | קבלו אותה | צילום: ליה שמעיה

הסתיים בנס: סבלה מהתקף אלרגיה וניצלה

צוותי הרפואה של איחוד הצלה העניקו סיוע רפואי ראשוני לצעירה בת 22, שסבלה מהתקף אלרגיה מסכן חיים בבית שמש הוותיקה | חובש איחוד הצלה סיפר: "היא אכלה בטעות עוגה שהכילה סויה, ופיתחה בעקבות כך אלרגיה קשה וחריפה"

מד"א עולמית: גלעד ארדן יכהן כנשיא מד"א העולמי

שגריר ישראל באו"ם ובארצות הברית היוצא גלעד ארדן מונה לכהן כנשיא מד"א העולמי | בתפקידו, יקדם השגריר ארדן את ארגון ההצלה הלאומי ואת שירותי הדם של מד"א בזירה העולמית, וייצג את הארגון בפורומים בינלאומיים ובאירועים רמי דרג ברחבי העולם

הכירו אותם: אלו מאבטחי אירועי התרבות האחרונים

מתנדבי "איחוד הצלה" התגייסו בפעם המי סופר לטובת הציבור ואבטחו רפואית את אירועי התרבות השונים בעיר | לפי הארגון, האירועים עברו בהצלחה, ללא מקרים חריגים ומסכני חיים

רמה ד': נפתח מעון מפואר וכיתות חדשות

השבוע (יום שני) הגיעו בכירי העירייה למתחם ת״ת עטרת שלמה ברמה ד', ובחנו כי הכיתות החדשות נפתחו והכל כשורה | לאחר מכן הם המשיכו למעון שנפתח בשער העיר. הסיור נמשך למוסדות נוספים, אליהם גם הגיע ציוד חדש לשנה החדשה

רמה ד': חנכו 2 גני ילדים בשכונה

ראש העירייה, שמואל גרינברג וסגנו מחזיק תיק החינוך, יצחק אלמליח קיימו בתחילת השבוע (יום ראשון) טקס חנוכת גני ילדים חדשים בשכונת רמת בית שמש ד'

אירוע הפסטיבל הבירה, היה הצלחה

השבוע התקיים פסטיבל הבירה במשך שלושה ימים, אליו הגיעו אלפי תושבים שנהנו ממופעים של: להקת שוטי הנבואה, דודו טסה, אביתר בנאי ואמנים נוספים | גרינברג אמר:" פסטיבל הבירה, מעבר לכך שהוא אירוע תרבותי, הוא חגיגה של קהילה, של שותפות ושל חיבור בין כל חלקי האוכלוסייה בעיר"

שר הכלכלה בעיר: "אנחנו מתגייסים למימוש הפוטנציאל של בית שמש"

שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת התארח לאחרונה בבית שמש והצהיר: "משרד הכלכלה מתגייס למימוש הפוטנציאל העצום של בית שמש" | גרינברג אמר: "אני מודה לניר ברקת ולמנכ"ל משרדו, על השותפות והמחויבות לסייע לעירנו"

ביקור נשיאותי

נשיא המדינה, יצחק הרצוג פתח את שנת הלימודים החרדית בעיר | הוא ביקר במספר בתי ספר ותלמודי התורה, בירך את התלמידים, שוחח איתם בגובה העיניים ואמר, "אתם אחים ואחיות וילדים של מדינת ישראל. והעובדה שאתם מתפללים כל-כך חזק לשובם של החטופים במהרה לבתיהם זו מצווה מאוד גדולה"

במקום שביתה: תלמידי ישיבת אמית נחשון יצאו לכיכר החטופים

העקבות השביתה שאולצה על מוסדות החינוך בעיר, תלמידי ישיבת אמית נחשון, בשיתוף מנהל החינוך במועצת מטה יהודה, החליטו להגיע לכיכר החטופים בתל אביב ולחזק את המשפחות

דילוג לתוכן